De ambtenaar…….
Als je voor zoveel gemeentes opneemt als wij doen dan ontkom je natuurlijk niet aan een flinke portie “gemeenteambtenarengrappen”. Niet dat ik, met 62 en heel lang moppenervaring, ooit nog een nieuwe hoor. De meeste stammen al vanuit mijn lagere schooltijd, of misschien zelfs al van daarvoor. En die tijden waren anders.
Misschien dat het feit dat er weinig nieuwe bijkomen te maken heeft met een al decennialange nieuwe waarheid:
Er wordt tegenwoordig gewoon kei- en keihard gewerkt bij gemeentes.
En dat kunnen wij inderdaad weten: Snelle reacties van de vroege ochtend tot de late avond, meedenken met oplossingen voor bellende burgers. En agenda’s die vol staan met vergaderingen en bijeenkomsten op tijdstippen dat 90% van Nederland al lang voor de televisie of Netflix hangt.
Het is ook allemaal een stuk complexer geworden. Opgelegde regels, nieuwe verantwoordelijkheden die door de regering naar de lokale overheid worden overgeheveld. Burgerparticipatie en -initiatief dat gelukkig steeds meer van de grond komt (en wordt toegejuicht en gefaciliteerd, maar dus ook extra inzet van de gemeente vraagt) en burgers die steeds vaker tegengestelde belangen hebben waartussen compromissen gevonden moeten worden…
Dan heb je een speelveld dat complex, enerverend én arbeidsintensief is.
Deze blog schrijf ik dan ook niet voor onze klanten of om onze gemeenteklanten een plezier te doen. (dat doen we wel door ze zoveel mogelijk te ontlasten)
Ik schrijf dit voor de bellers die naar hun gemeente bellen en toch telkens weer smalende opmerkingen menen te moeten maken over gemeenteambtenaren:
Beste beller naar de gemeente.
Nee, inderdaad, degene waar u mee doorverbonden wilt worden is op dit moment niet beschikbaar. En nee inderdaad, ik kan niet garanderen dat u binnen een uur wordt teruggebeld.
Wat ik u, uit ruime ervaring, WEL kan garanderen is dat de gemeente waar u woont, inclusief die op dit moment niet beschikbare persoon, zich uit de naad werkt om voor u een zo leefbaar mogelijke stad te realiseren!
Ik wil u ook meegeven dat gemeentes, net als bedrijven en particulieren in Nederland, het werk moeten verzetten binnen, vaak beperkte, budgetten. En dat telkens weer afwegingen gemaakt moeten worden wat er wel en niet kan gebeuren van het beschikbare geld.
Gelukkig krijgen we ook vaak dankbare telefoontjes van burgers die heel goed begrijpen hoe het werkt, en die blij zijn met het feit dat de gemeente hun probleem snel en goed heeft opgelost. En in de meeste gevallen is dat te danken aan een ambtenaar. Die in plaats van om 5 uur te stoppen die dag (weer) een half uurtje langer heeft doorgewerkt om iemand te helpen.
-
“Oh, da’s niet fijn, ik rij nog wel even langs mevrouw om het te regelen” is een zin die wij vaak horen als we met iemand van de buitendienst praten. Ook om kwart voor 5.
-
“Verbind meneer maar even door dan kijk ik wat ik voor hem nog kan doen” als iemand er vlak voor de vakantie achter komt dat je in Engeland niet meer met een ID kaart binnen komt.
-
“Wil jij aan mevrouw vragen of ze om 17:00 dan nog even langs kan komen? Laat ze maar naar mij vragen” Dan wacht ik op haar en is het toch op tijd geregeld”. Als iemand belt die vergeten is om zijn rijbewijs op te halen op de afgesproken tijd, het morgen dringend nodig heeft en er écht geen plaats meer is voor een reguliere afspraak.
Kent u nog een mop over gemeenteambtenaren?
Vertel hem maar niet meer op feestjes…. Hij is namelijk erg achterhaald.. En steeds minder mensen kunnen ermee lachten. Sluit u, in plaats daarvan, aan bij één van de vele initiatieven binnen uw gemeente waarbij burgers en gemeente de handen ineen slaan voor een fijnere, betere en mooiere leefomgeving. Want zijn we niet allemaal net zo verantwoordelijk voor onze leefomgeving als de gemeenteambtenaar?